Tradicí již 95 let se chlubí výroba uzenin v Krahulčí. I když sleduje nejmodernější trendy, navazuje na historii svého zakladatele Jana Satrapy. Vyhlášené salámy se zde vyráběly již v době svého zakladatele a rovněž trvanlivé potraviny zde mají stejně dlouhou tradici.
Jan Satrapa byl synem významného českého řezníka, uzenáře a podnikatele Františka Satrapy a také dědicem rodinné firmy. Často jezdíval do Jihlavy přes Krahulčí, kde si všiml uzavřené textilní továrny, která dříve vyráběla látky, z nichž se šily vojenské uniformy. Textil ho nezajímal, ale prostory se mu hodily na výrobu konzerv pro jeho továrnu ve Studené. Továrnu se rozhodl koupit a v roce 1928 zde zahájil výrobu. Podnikání se mu slibně rozvíjelo, proto založil na Rozkoši ještě větší firmu na výrobu konzerv a Krahulčí si tak uvolnil pro výrobu uzenin. Po přestavbě zde byla zavedena masná a uzenářská výroba v rodinné firmě Akciová společnost pro průmysl masný a konzervový v Krahulčí, později JASA, a. s.
Salámy i konzervy
Satrapa byl vyhlášený svými chutnými párky, které rovněž uzavíral do konzerv, protože tam dokázal garantovat jejich chuť a trvanlivost. Dále se zde vyráběly guláše a nejrůznější maso v konzervách. To byl tehdy nejlepší a nejjistější způsob, jak jídlo uchovat po dlouhou dobu kvalitní, bezpečné a zároveň umožňující rychle připravit chutný pokrm. Na tuto tradici navazuje společnost Krahulík i po 95 letech. Guláš ale připravují moderní metodou sous-vide, kdy se maso i s kořením a zeleninou uzavře do vzduchotěsného obalu a několik hodin upravuje za teploty nižší, než je bod varu. Maso si tak zachová své původní živiny a zákazník si na pultech koupí již hotový pokrm. Mimo Vepřového guláše nabízí dnes Krahulík také výborné Trhané vepřové nebo třeba Vepřová líčka. Dnešní zákazníci, stejně jako jejich praprapra…rodiče ušetří čas, kterého máme stále méně.
Pro hospodyňky i vojáky
V minulosti byla symbolem trvanlivé potraviny masová konzerva. Byla „pro jistotu“ v každé domácnosti, brali jsme si je na dovolené a chalupy. Měli je ve svých zásobách vojáci a tvořily státní hmotné rezervy. V Krahulčí probíhala výroba konzerv od porážky hovězího a vepřového přes bourárnu až po jejich finální plnění. Vypráví se, že když dělníci při rekonstrukci továrny v 80. letech minulého století objevili více než 50 let staré konzervy, neodolali, otevřeli je a i po tolika letech jim chutnaly. A jakou lahůdku bychom našli v tehdejší konzervě, kterou už dnes neznáme? Například hovězí jazyk, nebo vepřové plíčky.
Maso z porážek ale nemířilo jen do konzerv. Již od začátku vyráběl Satrapa v Krahulčí také vyhlášené uzeniny. Z historických pramenů víme, že se zde vyráběly salámy blízké dnešnímu Šunkovému salámu, Gothaji nebo točenému salámu. Dlouhou historii má i Turistický salám nebo Vysočina.
Produkce uzenin a konzerv se vhodně doplňovala, neboť cílem bylo zpracovat vždy ideálně celé zvíře. Vážit si surovin a chovat se odpovědně není jen moderní trend. Tradiční mistři si vážili masa, které zpracovávali a nechtěli ničím plýtvat. „Původně se maso nakládalo do soli v kádi vysoké cca 170 cm. Těžká dřina bylo i maso z kádí dostat. Do kádě se lezlo v holínkách a maso se vyhazovalo vidlemi,“ doplňuje mistr bouráren Stanislav Zídek.
Co se od té doby změnilo?
Trvanlivé potraviny kupujeme méně, protože máme kolem sebe supermarkety, kde si denně můžeme koupit čerstvé potraviny. Změnily se i chutě spotřebitelů a nároky na obsah potravin. Před 70 nebo 50 lety byly masné výrobky více tučné. Mnohem více lidí pracovalo manuálně a vyžadovalo „více energie“. V 90. letech minulého století přišla vlna fit výrobků a tuku začalo v jídle výrazně ubývat. Snížil se i obsah cukru, soli a omezuje se použití glutamátu a ostatních přídavných látek. Nastoupila vlna šunek, která souvisela se zájmem o zdravou výživu. Dnes už chutě spotřebitelů neřeší jen technologové z výroby, ale i odborníci na marketing a prodej. Máme mlsnější jazýčky, ale zároveň si kupujeme méně. Málokdo má dnes doma pověšenou štangli salámu, ze které by si ukrajoval. Raději si koupíme nakrájených a úhledně zabalených 10 dkg. Mimochodem Krahulčí byla jedna z prvních masen po revoluci v Česku, kde měli linku na balení masa v ochranné atmosféře. I to byla inovace. Přesto, že zákazník upřednostňuje menší balení, je potřeba myslet i na životní prostředí. Trendem posledních let je snižování gramáže fólií a hledání recyklovatelných materiálů. V Krahulíku proto testují nové materiály, které pomáhají snižovat uhlíkovou stopu.
Co je v Krahulíku nového?
A protože chce Krahulík oslavit ještě spoustu výročí a událostí, jde i nadále kupředu. Cílem je rozšiřovat sortiment i o netradiční výrobky a zároveň si udržet pozici na trhu tradičních a léty prověřených výrobků. Poslední novinkou, kterou Krahulík uvedl na trh, je HAMsteak, obsahující 90 % vepřové kýty. Vyniká nízkým obsahem tuku a soli, je zdrojem kvalitních bílkovin, a tenhle skvělý zážitek si doma připravíte během několika minut na pánvi či grilu. Ideální jídlo pro ty, kteří si hlídají svá vysportovaná těla či pro děti, které milují šunky.
Velké oblibě se těší také produkty z řady Sous-vide. Trhané vepřové a Kuřecí gyros jsou nejprodávanější produkty z této řady a Krahulík je na ně opravu pyšný. Maso je dokonale křehké, plné šťávy a uchová si maximum živin. Zákazníkům už stačí jenom ohřát 5 minut v mikrovlnce a jídlo je na stole.
Stejně jako Satrapa vyráběl kvalitní trvanlivé výrobky, tak i dnes je pro Krahulík nejdůležitější kvalitní výroba trvanlivých, bezpečných potravin. Konkurenční trh je silný, ale v Krahulíku věří, že si zákazníci cestu k jejich výrobkům vždy najdou, aby mohli být u jednoho stolu.