V novém seriálu 30 let vám postupně budeme představovat jednotlivé příběhy Agrofertu. A protože vývoj koncernu byl překotný jako chemická reakce, začneme jednou z hlavních postav chemické větve a tou je Zbyněk Průša, předseda představenstva Agrofertu a také generální ředitel společnosti Deza, kam nastoupil v roce 1978. Jak vzpomíná na uplynulé tři dekády?
"Celý život se pohybuji v chemii a vývoj koncernu bych přirovnal k chemické reakci. Nejen tu rychlost, ale i podstatu. Téměř přesně teoreticky víte, co má vzniknout, jste důslední a přesně dodržujete podmínky, ale vždy může nastat neočekávaná situace a zároveň se vždy chcete posunovat dopředu, bádat a poznávat nepoznané." říká Zbyněk Průša.
Vstup do chemie
„Převzetí chemiček Agrofertem probíhalo vždy jednoduše a kultivovaně, netlačili na žádné personální změny, nechávali sobě i chemičkám čas. To byl model, jímž Agrofert chemičky skutečně zachránil a mohl je dokonce rozvíjet. A neváhal ani investovat, rok co rok to bývaly částky kolem stovek milionů. To bylo nutné, ona totiž chemička bez investic má omezenou životnost. Když jsme vstoupili do pardubické Synthesie, pracovala na sekretariátu paní Růžičková. Je tam dodnes, ale já byl už třináctý generální ředitel, kterého zažila. Tím chci ukázat, jak nestabilní prostředí to bylo,“ odkrývá pozadí chemické výroby devadesátých let Zbyněk Průša.
Nejtěžší bylo postavit management a zajistit fungující obchod.
Pokud jde o management, měl Zbyněk Průša velmi volnou ruku. A dobré pravidlo. „Mám zásadu, že management stavím z lidí uvnitř firem. Protože když vezmu někoho nového z venku, stávající management to demotivuje. V chemičkách máme většinou lidi, kteří tam vyrostli. To je velké plus, protože je to konzervativní byznys. Když někam pošlete loď se smolou, tak tomu člověku musíte věřit, že s ní naloží zodpovědně. Ve smole nepamatuji, že by nákupčí odešel, to není supermarket, kde rotují každé dva roky.“
"Především díky neskutečnému úsilí, pracovitosti a píli desítek tisíc lidí mohl Agrofert vstoupit do čtvrté dekády svého života jako silná a sebevědomá firma evropského významu." dodává Průša.