Michal Jedlička pracuje v Kosteleckých uzeninách více než deset let. Téměř stejně dlouho nosil v hlavě nápad na výrobu krmiv pro psy. Ač má s novým produktovým portfoliem ambiciózní plány, najímat nový tým až na jednoho kolegu neplánuje. Za to hodlá využít sílu skupiny a hlavně nadšení a energii svých kolegů.
Už jste naznačil, že nápad na segment krmiv pro zvířata nosíte v hlavě několik let. Není rizikové s ním začínat v době, kdy se nejen potravináři potýkají s bezprecedentním nárůstem energií a dalších vstupů?
Tyto nové projekty nám vlastně dávají sílu a energii přežít těžké časy. Ve složitých dobách si já osobně vždy hledám na naší práci ty pozitivní momenty, které mi pomáhají čerpat energii. Kategorie Pet Food je samozřejmě velmi rozvinutá a na tomto trhu působí řada velmi silných a úspěšných společností. Přicházíme do relativně obsazeného trhu, ale jsem 100% přesvědčen, že si postupně svoje místo najdeme a budeme úspěšní.
Jaký byl hlavní důvod, proč se rozhodli vyrábět psí krmivo?
Když se nad tím zamyslíte, je to pro Kostelecké uzeniny logickým krokem, a to nejen k bezodpadové ekonomice. Části zvířat, které budeme zpracovávat pro segment Pet Food jsme doteď prodávali, v některých případech i likvidovali. Jsme z podstaty řezníci, kteří se vždy snaží zpracovat veškeré suroviny, které nám poražená zvířata dávají. Každý kilogram suroviny pro nás má hodnotu, se kterou se vždy snažíme efektivně pracovat a právě produkce Pet Food je takovým završením této filozofie.
A to budete využívat jen suroviny z Kostelce?
Hlavním zdrojem surovin jsou pro nás je samozřejmě naše porážky v Plané nad Lužnicí a v Kostelci, ale plánujeme využít sílu celé skupiny. Aktuálně zkoušíme využít mj. také kuřecí surovinu z Vodňan.
V jaké fázi se vstup Kosteleckých uzenin do nového segmentu nachází?
Velmi pečlivě jsem tento projekt se svým týmem připravoval. Od prvotní fáze uběhl již téměř rok a v této chvíli máme nachystané výrobní kapacity, obaly, webové stránky atd. Postupně najíždí na plné kapacity výroba sušených derivátů jako jsou vepřové uši, šlachy, plíce, býčí penisy atd…
Penisy?
Samozřejmě, hovězí penis je jedním z nejhodnotnějších sušených pamlsků pro naše zvířecí mazlíčky. A to je jen první fáze. Vedle sušených derivátů nás čekají masové snacky a tyčinky, které budeme doplňovat populárními superpotravinami jako jsou brusinky, výtažky z olejů, nebo dýňové semínka apod. To nás čeká v půlce příštího roku.
Vrcholem pak bude výroba konzerv a salámů, kapsiček apod.. Ke kompletnímu portfoliu by zatím tedy chyběly pouze granule, ale i to ale může být za cca dva roky úplně jinak včetně rozšíření o kategorii pamlsků pro kočky.
Čím budou produkty značky Dog Snaq specifické?
Šli jsme cestou přírodní vysoké kvality a českého původu. Naše pamlsky pro zvířata jsou bez konzervantů a garantujeme u nich maximální dosledovatelnost. Dalším benefitem, který budeme intenzivně komunikovat jsou lokální zdroje všech hlavních surovin.
Na trhu Pet Food působí většinou velké nadnárodní společnosti, které mají zdroje svých surovin po celém světě. Zákazník si často neuvědomuje, že kupuje např. sušené vepřové ucho, které k nám často cestuje například až z Číny. Jsou to pak mnohdy zcela nepochopitelné věci, které mj. zbytečně zatěžují planetu. Ekologie je pro nás důležitá, takže např. sáčky jsou plně recyklovatelné. Chceme prostě přinést do tohoto segmentu témata, která jak pevně věřím, jsou pro zákazníky důležitá.
Kde probíhá výroba?
Veškerá výroba aktuálně probíhá v areálu našich společností, kde postupně budeme připravovat další výrobní prostory.
O přibližně jaké výši investice se bavíme?
Řekněme, že počáteční investice je na úrovni 25-30 milionů korun.
Jak plánujete nové výrobky prodávat?
Aktuálně probíhají jednání s potenciálními odběrateli pro Českou a Slovenskou republiku. Ale na obalech máme více jazykových mutací (EN, DE, PL, HU, SK). Zrovna tento týden mám schůzku s jedním e-shopem a řadou dalších obchodních partnerů. Prodejních kanálů pro tento sortiment je skutečně mnoho, ale my budeme hledat dlouhodobá a stabilní obchodní partnerství.
Od kdy budou výrobky v prodeji?
Počítám, že od letošního října.
Jaké máte se zvířecími krmivy ambice?
Pochopitelně jen ty nejvyšší (smích). Náš hlavní byznys bude samozřejmě vždycky maso a uzenina, ale do dvou let chceme být na trhu Pet Food v ČR vidět. Když jsme před rokem na tomto novém projektu začali pracovat, tak jsme navštívili veletrhy v Norimberku a v Bologni, kde jsme načerpali spoustu inspirace. Takže pokud jde o ambice, tak na jednom z těchto veletrhů bych chtěl za takové dva tři roky vystavovat celé naše produktové portfolio.
Samozřejmě klíčem k úspěchu celého tohoto projektu jsou pro mě ti správní lidé, se kterými jsem se do toho pustil. Jsou to moji kolegové z Kosteleckých uzenin a tým jsme doplnili o Pavla Mouchu, který k nám přinesl know-how ze svého dlouholetého působení v kategorii Pet Food.