Železniční vlečka, kde vzniká a zaniká přepravní tok

17. 1. 2022

Na kolejích vlečky chemické továrny se zpravidla setkáte s cisternovými vozy nebo kontejnery na přepravu nebezpečných kapalin a plynů a s vozy na přepravu volně loženého zboží. V menší míře jsou zastoupeny kryté vozy a skříňové kontejnery pro paletované zboží – pytle nebo big-bagy. U přepravy nebezpečných věcí má podnik zpravidla svého bezpečnostního poradce RID (Řád pro mezinárodní železniční přepravu nebezpečných věcí).

Lovochemie - železniční vlečka

Infrastruktura a technické zázemí

Aby taková vlečka mohla spolehlivě fungovat, potřebuje spolehlivou infrastrukturu a řádné technické zázemí. Do infrastruktury patří kolejový svršek a spodek ideálně pro traťovou únosnost 22,5 tuny na nápravu. To vyžaduje použití správně dimenzovaného typu kolejnic, výhybek a pražců. Platí to i pro ostatní stavby, jako jsou mosty, propusty, kolejové váhy. Samozřejmostí je poctivá a pravidelná údržba. V této oblasti diagnostice pomáhá např. kontinuální měření rozchodu a výšky kolejnicových pásů, defektoskopická kontrola výhybek.

K technickému zázemí vlečky patří osvětlení kolejiště a vybavení manipulačních míst – rampy, násypky, podkolejové výsypky, plničky a čerpačky cisteren se záchytnými vanami, bezpečnostní zkrápěcí systém při manipulaci s plyny, přístupové a prohlížecí lávky, místa pro čištění železničních vozů. Pro posun na manipulačních místech v době nakládky nebo vykládky se používá např. lanové posunovací zařízení, posunovací zařízení ZAGRO a spousta jiných důmyslných zařízení v souvislosti s použitým přepravním systémem, jako jsou např. výměnné nástavby INNOFREIGHT, zařízení pro překládku kontejnerů. U větších vleček sem dále patří kolejové váhy, místo pro tankování lokomotiv, depo pro lokomotivy a opravna vozů s prohlížecími kanály, patkovými zvedáky, jeřábem včetně vybavené údržbové dílny. Vlečky bývají také vybaveny pracovištěm řídicím provoz a zabezpečovacím zařízením – dálkové ovládání výhybek, světelná návěstidla, výkolejky ke krytí posunových cest nebo přejezdová zabezpečovací zařízení na křížení se silniční komunikací.

Pohyb na vlečce

S ohledem na množství manipulačních míst na vlečce, kde dochází k nakládce a vykládce, bývá posun na vlečce prováděn motorovými lokomotivami. Bonusem železniční vlečky pak je elektrifikované předávací kolejiště, ze kterého mohou odjíždět nebo přijíždět ucelené vlaky bez nutnosti přepřahání lokomotiv. A pokud je to vícesystémová elektrická lokomotiva, může vlak projíždět i státními hranicemi napříč Evropou a na stanovišti strojvedoucího se jen střídají strojvůdci. To vede k zefektivnění a zejména zrychlení procesu přeprav. Ekologické chování přináší při těchto přepravách nižší emise CO2 .

Práce vlečkaře zahrnuje všechny činností v železniční dopravě.

Provozovatel, který je uvedený v úředním povolení vydaném Drážním úřadem, vydává předpisy, podle kterých se provoz na příslušné dráze řídí. Zajišťuje styk s ostatními dráhami, smlouvy s vlastníkem dráhy, s různými externími dopravci, společnostmi zajišťujícími údržbu a měření kolejiště vlečky, se spoluuživateli vlečky. Je zároveň povinen zabezpečovat údržbu vlastních vozidel a jejich čištění. Ať už za účelem provádění předepsané revize pojezdu, prohlídky a tlakové zkoušky cisterny nebo z důvodu změny druhu přepravovaného zboží, případně nájmu. Také musí mít vyškolený personál a zavedený systém výcviku zaměstnanců.

Aby udržel krok v technické vybavenosti a zajistil trvale přepravní kapacitu vlečky, musí pro zajištění provozuschopnosti vlečky i drážních vozidel investovat nemalé finanční prostředky. Ke zlepšení parametrů železniční vlečky může přispět připravovaná dotace na železniční vlečky v rámci Operačního programu Doprava. Železniční vlečka bude mít nadále v železniční nákladní dopravě nezastupitelné místo, kde vzniká a zaniká přepravní tok.

text Ing. Jiří Trojan, Lovochemie, a.s. / foto Lovochemie, a.s

DALŠÍ ZPRÁVY

Fotogalerie