Vláda ČR na tiskové konferenci ve středu 9. 3. 2022 oznámila, že bude zrušena povinnost přimíchávat biosložku do motorové nafty, překvapivě však nikoli do automobilových benzínů. Jedná se o prohlášení vlády, ke kterému nejsou zatím žádné podrobnější informace. Jde pravděpodobně jen o návrh, jelikož vyžaduje změny příslušných zákonů. Společnost Preol, která je producentem dotčené biosložky, nadále vykupuje řepku a vyrábí podle plánu. Bionafta je zatím obtížně nahraditelným nástrojem snižování emisí v dopravě v celé Evropě. Navíc, podstatná část biopaliv v ČR nepochází z řepky, ale z použitých olejů a tuků či jiných odpadů. Návrh by tak v praxi znemožnil užití tzv. vyspělých biopaliv dalších generací, na kterých staví EU své plány na dekarbonizaci dopravy.
Očekávaný okamžitý dopad na trh a ceny pohonných hmot v ČR, který vláda podle svého vyjádření sleduje, bude zřejmě zcela nulový. Toto rozhodnutí přichází jen dny poté, co EU oznámila rozsáhlé plány na odklon od závislosti na ruské ropě, fosilních palivech a obecně na posílení vlastní surovinové soběstačnosti. Namísto snižování závislosti na ruské ropě ji česká vláda překvapivě zvyšuje o 6 až 7 % (tj. současný podíl biosložky v naftě), což jsou statisíce tun ropy ročně.
Česká, dnes platná legislativa nikomu neukládá přimíchávat biopaliva do motorové nafty jen z řepky nebo jen z tuzemska a každý, kdo je povinen snižovat emise v dopravě má plnou svobodu volby, jak toho dosáhnout. Viditelně zmatečné rozhodnutí tak vůbec nebere v potaz fakt, že nadpoloviční část biopaliv v ČR nepochází vůbec z řepky, ale z upotřebených olejů a tuků či jiných odpadů a víc než třetina biopaliv se do ČR dováží. V případně nezpracované řepky tato vláda udělá další zemědělskou komoditu, která se bude jen levně vyvážet do zahraničí, na čemž bude tratit český zemědělec. Nižší zpracování řepky v tuzemsku pak značně poškodí domácí chovatele hospodářských zvířat, kteří přijdou o statisíce tun řepkového šrotu coby významné a dnes nenahraditelné „GMO free“ krmné složky. Řepkové šroty bude nutné nahradit dovozem z jiných evropských zemí nebo nahradit sójou dováženou z Jižní Ameriky. Může to být poslední rána české živočišné výrobě, dovoz krmiv ji samozřejmě prodraží a tím tak nastane další pokles české potravinové soběstačnosti.
Velkou otázkou zůstává, jak Česká republika naplní stále platnou legislativu EU vyžadující, aby všechny státy EU ročně snižovaly emise v dopravě o 6 %. Právě biopaliva jsou zatím jedním z mála dostupných nástrojů jak tohoto cíle nejen v ČR dosáhnout. Biopaliva z českých zemědělských komodit nesporně snižují emise, jak potvrzují každoroční mezinárodní audity dle metodiky EU až o 70 % ve srovnání s motorovou naftou, a jsou tak jedním z nejefektivnějších způsobů snižování emisí v dopravě a naplňování závazných cílů ekologické politiky EU. Rozdíl v cenách motorové nafty mezi ČR a Polskem dnes činí 10 až 12 korun na litr. Ptejme se, zda a kdy toto rozhodnutí tento rozdíl vyrovná? Vláda zpochybnila přínosy pro nezávislost na fosilních palivech a dekarbonizaci dopravy pouze u biopaliv do motorové nafty – proč asi?