Ukážeme vám, jak se z močoviny stává AdBlue a kam všude putuje - od Evropy po Jižní Afriku, protože i obyčejná močovina může mít neobyčejně dlouhou cestu. Týdně opouští brány Dusla kolem 3 000 tun automotive močoviny a směřují do mnoha vzdálených destinací, kde se z ní rozpouštěním vyrábí AdBlue.
AdBlue je velmi čistý vodný roztok močoviny, který obsahuje 32,5 % močoviny a 67,5 % demineralizované vody, který se používá ke snížení škodlivých emisí oxidů dusíku (NOx) z dieselových vozidel. Je klíčovým prvkem technologie SCR, díky které moderní dieselová vozidla splňují přísné emisní normy. SCR a aditivum AdBlue se v posledních letech staly nedílnou součástí automobilového průmyslu.
Duslo, které má Adblue ve svém výrobním portfoliu, zajišťuje distribuci AdBlue prostřednictvím své sesterské společnosti GreenChem Holding. Nicméně aktivity GreenChemu výrazně přesahují logistický rámec, do kterého je efektivní dodávat AdBlue kvůli přepravním nákladům a proto se řešením se staly dodávky takzvané automotive močoviny (AMU). Je to močovina bez povrchové úpravy splňující parametry pro výrobu AdBlue.
Další destinací je jižní Afrika. Transport kontejnerů s automotive močovinou do přístavu Durban trvá přes 2 měsíce. Jedná se o spotové dodávky, které GreenChem zajišťuje pro firmu Viscol Blue Sky. Zajímavostí je, že v Jižní Africe neplatí žádné emisní normy, navzdory tomu spotřeba AdBlue narůstá. Důvodem jsou importovaná vozidla z Evropy, jakož i vozidla značky Mercedes vyráběná přímo v Jižní Africe, která mají motor s emisní kategorií EURO 6 a pro svůj provoz potřebují toto aditivum.
V Jižní Americe jsou naopak emise dieselových vozidel legislativně upraveny a aditivum AdBlue je známé pod obchodním názvem ARLA 32. GreenChem zajišťuje dodávky AMU do Brazílie, oblast Sao Paolo, pro svých čtyři smluvní partnery vyrábějící AdBlue.
A pokračujeme ještě dál... výjimkou nejsou ani dodávky "duselské" automotive močoviny do Chile a Austrálie. V tomto případě nejde o stabilní obchodní partnery, ale o spotové dodávky, které závisí od aktuální geopolitické situace.