Celosvětovým trendem je tzv. Průmysl 4.0, tedy další průmyslová revoluce, která propojuje nejnovější výrobní technologie, digitalizaci a automatizaci výroby s využitím chytrých technologií. Do tohoto světa vstupuje i společnost Fatra, jeden z největších evropských zpracovatelů plastů.
„Nové technologie nám pomohou k rychlejší, vyšší a efektivnější produkci. A to nám pomůže hlavně v nižším dopadu výroby na životní prostředí. Digitalizace s sebou nese také růst kvality produkce. To se týká hlavně inovativních podlahových krytin a hydroizolačních fólií. Zavádění Průmyslu 4.0 do výroby je dlouhodobý proces s řadou úskalí, ale chceme zůstat na světové špičce a tyto inovace nám mají pomoci. Klade to nároky jak na zaměstnance, tak na řízení celé firmy. Změnit se musíme postupně všichni,“ říká generální ředitel společnosti Fatra Pavel Čechmánek.
První krok: investice do nových IT systémů pro řízení výroby a skladů
První krok v cestě k Průmyslu 4.0 pro Fatru znamenalo zavedení nového výrobního informačního systému (MES) a systému řízených skladů (WMS). Ty spolu komunikují pomocí čárových kódů a zajistí okamžitou dohledatelnost výrobků i jejich identifikaci z pohledu použitých vstupních surovin. To ve Fatře ve výsledku vede k zvýšení výkonnosti a snížení nákladovosti výroby i skladování.
K dalším vývojovým a investičním záměrům patří především projekt nové válcovny. Výstavba bude dokončena na sklonku roku 2019 a celková hodnota investice činí 1,4 miliardy korun.
„Uvědomujeme si, že nové trendy vycházející z Průmyslu 4.0, jako jsou automatizace, propojování IT systémů, řízení spotřeb energií nebo preventivní údržba, jsou jedním ze způsobů, jak zvýšit a dlouhodobě udržet naši konkurenceschopnost. Spoléhat dále pouze na určitou výhodu levnější práce není řešením. Naše zaměstnance naopak chceme rozvíjet tak, aby čtvrtá průmyslová revoluce byla přínosem i pro ně,“ dodává Pavel Čechmánek z Fatry.
O společnosti Fatra
Historie společnosti Fatra sahá do roku 1935. V současnosti je členem koncernu AGROFERT. Společnost provozuje moderní technologie na zpracování plastů ve výrobních závodech v Napajedlích a Chropyni. Dlouhodobě patří mezi významné evropské zpracovatele plastů. Celkem zaměstnává 1 300 zaměstnanců. V roce 2016 dosáhly tržby společnosti za výrobky a služby výše 3,7 mld. Kč a více než dvě třetiny produkce směřovaly na zahraniční trhy. Fatra je známá také jako výrobce legendárních nafukovacích hraček s designem autorské dvojice Niklová – Klug. Více na www.fatra.cz.