Společnost GreenChem je v rámci EU jedním z největších producentů látky AdBlue, která dokáže u dieselových motorů výrazně snižovat emise oxidů dusíků (tzv. NOx). Pro dopravní náklaďáky je kapalina AdBlue známá už 10 let, ale s normou Euro 6 se AdBlue dostává i do osobních aut. Právě GreenChem vyvinul 4litrové kanystry se speciálním plnicím zařízením pro osobní vozy. Kapalinu AdBlue představuje Pavel Hanus, ředitel společnosti GreenChem Holding.
V krátkosti – jak vlastně AdBlue působí na emise vozidel?
Je to jednoduché a týká se to prozatím hlavně silnějších motorů spalujících naftu. Čím víc spálené nafty, tím víc emisí. Pokud má být spalování dokonalé, potřebuje více kyslíku. To ale ve finále znamená výfukové plyny bohatší na oxidy dusíku. Ty jsou nežádoucí. V ten moment vstupuje do hry AdBlue. Ještě ve výfuku se můžeme emisí NOx zbavit pomocí čpavku. Oxidy dusíku s ním reagují, čímž vznikne neškodný dusík a voda.
Znamená to, že je v autě tedy další nádrž s čpavkem?
Ne tak docela. Je tam nádrž s AdBlue, což je vodný roztok močoviny. Ve výfuku se v principu s AdBlue při vysoké teplotě odpaří voda a močovina se rozloží na čpavek. Jinak samotná kapalina je neškodná, netoxická pro člověka i životní prostředí. Ovšem nedoporučujeme AdBlue pít ani vdechovat výpary, a to kvůli možnosti vzniku alergické reakce. Jinak nejsou známy žádné závažné účinky či rizika spojená s AdBlue.
Nově je AdBlue součástí také osobních aut. Jak často se kapalina doplňuje?
Ano, AdBlue najdete zejména u silnějších motorizací. Frekvence doplnění se liší u každého výrobce, ale průměrná spotřeba se pohybuje mezi 1 až 2,5 litry na 1 000 km. Spotřeba AdBlue je však nízká, řádově se jedná o doplnění jednou za tisíce či více než deset tisíc ujetých kilometrů. Takže nejde o stejnou frekvenci jako třeba u doplňování paliva. Důležité ale je, aby si zákazník vůbec uvědomoval, že má ve vozidle technologii pro AdBlue. Sice je to spojeno s doplňováním této kapaliny, ale AdBlue výrazně šetří životní prostředí a pomáhá lepšímu spalování, což se ostatně projevuje i na nižším opotřebení motoru.
Vaše společnost vyvinula kanystr pro řidiče osobních vozů, aby mohli sami AdBlue doplňovat…
Kanystr jako takový zná asi každý, na tom není nic převratného, ale my jsme toto doplnili speciálním plnicím zařízením, abychom zákazníkům umožnili čisté, jednoduché doplnění kapaliny. Naše kanystry jsou k dostání zatím na větších čerpacích stanicích. Ale setkáte se s námi i v zahraničí. AdBlue je fenoménem především na západ od České republiky. Ostatně, GreenChem má v Evropě 20 výrobních závodů. I podle toho si dovolím tvrdit, že aditivum AdBlue má svoje opodstatnění a osobně mě těší, že se tato kapalina významně podílí na snižování škodlivých emisí oxidů dusíku.